In 5 stappen naar een betere balans tussen werk en vrije tijd

Niet te veel werken kan soms net zo moeilijk zijn als niet te veel snoepen. Als je tot over je oren in het werk zit, is de verleiding groot om je koffiepauzes over te slaan en je lunch mee te nemen naar je bureau. Toch moet je daarmee oppassen. Tegenover inspanning moet ook genoeg ontspanning staan, anders hou je het niet vol. Volg daarom deze 5 stappen voor een goede balans tussen werk en vrije tijd.

1. Zorg voor een fijne werkplek

Om lekker te kunnen werken, heb je een goede werkplek nodig. Dat betekent een plek waar je ongestoord kunt doorwerken èn waar je in een goede werkhouding zit, zodat je niet gebroken bent als je aan het einde van de dag je werkplek verlaat. Als het echt grondig wilt aanpakken, kun je een Arbo-deskundige vragen om je werkplek en je houding tijdens het werken eens onder de loep te nemen. Zo blijf je lichamelijk fit genoeg om ook nog van je vrije tijd te genieten.

2. Bewaak je werktijden

Nu je een fijne werkplek hebt, ga je afbakenen hoeveel tijd je daar precies doorbrengt. Af en toe wat langer doorwerken kan best, maar het moet geen gewoonte worden. Hou je aan je werktijden en zorg dat ook voor anderen duidelijk is op welke dagen en tijdstippen je aan het werk bent. Je zult zien dat het duidelijk afbakenen van je werktijden voor rust zorgt – tijdens het werken èn in je vrije tijd.


Werk je tot 17.00 uur en ben je dan nog niet klaar? Maak dan af wat per se af moet, maar laat liggen wat ook morgen nog kan. Zie je om 17.15 uur nog een mailtje binnenkomen? Dan mag je dat met een gerust hart laten liggen tot je volgende werkdag. Check je mail niet meer nadat je je werkplek hebt verlaten en zet je werktelefoon uit als je functie dat toelaat.

3. Plan ontspanning in

Minstens net zo belangrijk als het inplannen van je werktijden is het inplannen van ontspanning. De boog kan tenslotte niet altijd gespannen staan! Denk bij het inplannen van ontspanning aan:

  • Koffie- en lunchpauzes tijdens werkdagen. Eet niet achter je bureau, maar maak bijvoorbeeld een wandeling in je lunchpauze.
  • Vrije dagen en vakanties: als je die eenmaal hebt ingepland, kun je er mooi naar uitkijken op stressvolle momenten.
  • Activiteiten waarvan je energie krijgt buiten je werktijden, zoals sporten en leuke dingen doen met je dierbaren. Ook die activiteiten zijn belangrijk, dus plan ze in en hou je aan die planning.

4. Leer nee zeggen

Je hebt nu een goede planning. Nu hoef je die alleen maar te bewaken. Dat klinkt helaas eenvoudiger dan het is, want dagelijks wordt er van alles van je gevraagd. Je zult dus nee moeten kunnen zeggen als iemand je benadert, maar je planning geen ruimte meer biedt voor een nieuwe taak. Dat nee zeggen kan best lastig zijn. Maar als je ermee oefent, zul je zien dat het makkelijker wordt. Deze twee tussenstappen kunnen daarbij helpen:

  • Vind je het moeilijk om meteen nee te zeggen? Vraag dan of je er even over mag nadenken. Zeg bijvoorbeeld dat je in je agenda zult kijken en dat je er binnen een uur op terugkomt. Zo kun je rustig bedenken of je gegronde redenen hebt om nee te zeggen. Is dat zo? Dan kun je vol overtuiging nee zeggen en dat onderbouwen.
  • Heb je al meer werk uit dezelfde hoek op je bordje liggen? Zeg dan dat je de nieuwe taak wel op je kunt nemen, maar dat je daarvoor een andere taak zal moeten teruggeven of verschuiven.

5. Leer naar jezelf luisteren

Zelfs als je alle bovenstaande stappen met succes hebt doorlopen, zullen er momenten zijn waarop de balans tussen werk en vrije tijd zoek raakt. Nou is af en toe achter je bureau lunchen niet zo erg, maar wel als het een patroon wordt. Dan loop je het risico dat de stress zich opstapelt.


De oplossing lijkt heel simpel, maar kan wat oefening vergen: leer naar jezelf luisteren. Herken signalen van stress en vermoeidheid bij jezelf en onderdruk ze niet ‘omdat het werk toch af moet’. Neem als dat nodig is een pauze om bijvoorbeeld een ommetje te maken of een ontspanningsoefening te doen. Daarna kun je met nieuwe energie weer door. Luisteren naar signalen van stress en vermoeidheid is dus niet lui, maar zorgt er juist voor dat je nog lang met plezier kunt blijven doorwerken.


Hoe zorg jij voor een goede balans tussen werk en vrije tijd? Laat het ons weten op onze Facebookpagina.