Tips om beter te slapen en dus uitgerust aan je werkdag te beginnen

Beter slapen

 

Zit jij op je werk soms te vechten tegen de slaap? Dat hoeft niet meteen te betekenen dat je werk niet interessant genoeg is. Misschien slaap je ’s nachts gewoon niet (goed) genoeg. Een goede nachtrust kan grote invloed hebben op hoe je je overdag voelt. Daarom geven we je vandaag in drie stappen de basis voor een goede nachtrust, zodat je overdag kunt knallen op je werk.

1. Zorg voor een prettige, prikkelarme omgeving

Slecht slapen kan een ongrijpbaar probleem zijn, maar deze eerste stap is lekker concreet. Steek de handen uit de mouwen en maak van je slaapkamer een fijne, rustgevende plek. Ruim alle rommel op en richt je slaapkamer zo in dat je er alleen maar slaapt. Geen computerhoek dus!

 

Zorg voor goed verduisterende gordijnen en vermijd (standby-)lampjes. Een temperatuur van rond de 16 graden is ideaal om bij te slapen, dus zorg voor genoeg koele en schone lucht. Eventueel kun je die frisse lucht nog verrijken met een kalmerend geurtje, zoals lavendel. Ook kun je ervoor zorgen dat je voor het slapengaan naar rustgevende geluiden kunt luisteren, zoals rustige muziek of natuurgeluiden. Denk er bij de keuze van je geluidsapparatuur wel aan dat elektromagnetische straling volgens sommigen een nadelig effect kan hebben op je slaap. Pas dus op met draadloze verbindingen. Last but not least: zorg voor een fijn bed met een voor jou ideaal matras, dekbed en kussen.

2. Maak jezelf slaperig

Tot zover de materiële kant. Nu is het tijd voor iets dat lastiger aan te passen is: je eigen gedrag. Het is een goed begin om overdag lekker te bewegen en genoeg daglicht op te vangen. Vanaf één of een paar uur voordat je in slaap wilt vallen, ga je jezelf een seintje geven dat het bijna tijd is om naar bed te gaan. Een vast avondritueel helpt daarbij. Het is zelfs verstandig om elke dag rond dezelfde tijd te gaan slapen en weer op te staan. Je hele systeem weet dan waar het aan toe is en stelt zich hierop in. Bij zo’n avondritueel kun je denken aan het dempen van de verlichting, het doen van ontspanningsoefeningen, het nemen van een douche of bad, het lezen van een fijn boek of het luisteren naar muziek waar je een rustig gevoel van krijgt.

3. Hou jezelf niet wakker

Zo doe je er al heel veel aan om lekker te kunnen slapen. Maar wat kun je beter niet doen? Drink in ieder geval geen koffie of (zwarte) thee in de laatste uren voordat je naar bed gaat. Kruidenthee kan wel, of ga voor de klassieke beker warme melk. Alcohol lijkt de slaap te bevorderen, maar kan er juist voor zorgen dat je lichter slaapt. Ook gaan slapen met een volle maag is geen goed idee.

 

So far, so good, Maar nu een lastige: kijk de laatste uren voor je bedtijd liever niet naar schermpjes. Geen tv dus, maar ook geen tablet of telefoon. Dat kon wel eens lastig worden… Ga ook geen lichamelijk of geestelijk inspannende dingen doen vlak voordat je wilt gaan slapen. Dit zijn allemaal dingen waarmee je jezelf klaarwakker maakt in plaats van slaperig.

En als je toch wakker ligt?

Lig je toch wakker ’s nachts, blijf dan niet te lang in bed liggen. Ga er liever even uit en doe iets ontspannends, zoals de dingen die je ook voor het slapengaan kunt doen. Maar pas op: houd het licht gedempt, doe geen schermpjes aan en ga niets doen waardoor je lichaam of geest juist in de actieve stand komen. Blijf ook niet te lang op: doe bijvoorbeeld een kwartiertje wat ontspanningsoefeningen en probeer dan opnieuw in te slapen. Ga in ieder geval niet liggen piekeren over het feit dat je wakker ligt, want dan slaap je zeker niet meer. Probeer te berusten in de gedachte dat je ook kunt uitrusten zonder dat je slaapt. Ook hierbij kunnen ontspanningsoefeningen, ademhalingsoefeningen en meditatie helpen.

 

Als je deze tips opvolgt, slaap je vast als een roos. Zo zit je de volgende dag weer scherp op je werk en haal je ook buiten werktijd meer uit je dagen.