Zakelijke e-mail, telefoon en social media tijdens je vakantie: ja of nee?

Ben jij bereikbaar tijdens de vakantie?

 

Ben jij op vakantie nog regelmatig druk in de weer met je telefoon of laptop om je zakelijke e-mail en social media bij te houden? En ben je telefonisch bereikbaar voor je werkgever of klanten? Sommigen vinden dat dit er nu eenmaal bij hoort. Anderen vinden juist dat je op vakantie echt helemaal offline moet gaan. Wij geven je tips om een middenweg te vinden en je vakantiegevoel én je carrière veilig te stellen.

Pas op met bereikbaar zijn op vakantie

Op zich hoeft het geen ramp te zijn als collega’s met een dringende vraag je tijdens je vakantie kunnen bereiken. Maar pas wel op met die bereikbaarheid: het moet geen gewoonte worden om je te bellen en mailen alsof je gewoon aan het werk bent. Geef van tevoren duidelijk aan wanneer je op vakantie bent en dat je alleen voor noodgevallen bereikbaar bent. Om de dag een keer je e-mail en eventuele gemiste telefoontjes bekijken is al heel netjes. En alleen echt urgente dingen hoeven beantwoord te worden. Je hebt vakantie en dat weten ze!

 

Wat kan helpen, is een automatisch antwoord op alle binnenkomende e-mails. Hierin kun je aangeven dat je tijdens je vakantie geen e-mails beantwoordt en bij wie men wel kan aankloppen. Je telefoon kun je op stil zetten of zelfs helemaal uit, behalve op die paar momenten dat je kijkt of er noodgevallen zijn. Bij een zakelijke telefoon kun je in de voicemail melden dat je op vakantie bent en doorverwijzen naar een collega. Helemaal thuis laten is natuurlijk het beste voor een optimaal vakantiegevoel.

Social media tijdens je vakantie

Misschien wil je tijdens je vakantie toch af en toe zichtbaar zijn op social media – bijvoorbeeld omdat je op zoek bent naar een nieuwe baan, of omdat je als zzp’er niet te lang van de radar wilt verdwijnen. Het fijne aan social media is, dat je vrij gemakkelijk de regelmaat in je berichten kunt houden, zonder dat je er onderweg heel druk mee bent. Dat doe je door gebruik te maken van de mogelijkheid om berichten in te plannen. Die zit bij sommige platforms (zoals Facebook) standaard ingebouwd. Je kunt ook een tool als Hootsuite of Tweetdeck gebruiken om je ingeplande berichten voor verschillende social mediaplatforms op één plek te beheren. Zodra je je vakantie hebt gepland, zet je ook een moment vóór vertrek in je agenda om berichten voor tijdens je vakantie in te plannen.

 

Omdat social media niet alleen om zenden gaat, maar vooral om interactie (het zijn niet voor niets sociale media), zul je toch wat tijd vrij moeten maken om te reageren op reacties en vragen. Bedenk van tevoren hoeveel tijd je hieraan wilt besteden. Overleg dit met degenen met wie je op vakantie bent, of doe het op momenten die je toch al voor jezelf hebt. Misschien ben je wel een vroege vogel en kun je een half uurtje social media doen als de rest nog slaapt. Of je plant het in als ze in het zwembad liggen.

Werken op vakantie: niet doen!

Er is één ding dat we je echt willen afraden: werk meenemen op vakantie. Bereikbaar zijn is één ding, maar als je niet afgekregen werk meeneemt op vakantie, is het geen vakantie meer. Je mist dan de broodnodige ‘downtime’ en loopt daarmee het risico dat je na je vakantie kwetsbaarder bent voor griepjes en verkoudheden, maar ook voor overspannenheid en burn-out. Niet doen dus!

 

Hoe ga jij tijdens je vakantie om met zakelijke bereikbaarheid? Laat het ons weten op onze Facebookpagina.