Beginnen met krachttraining

Beginnen met krachttraining

 

Dat krachttraining je sterkere spieren geeft, is bij de meeste mensen wel bekend. Maar wist je dat het ook een positieve uitwerking heeft op je brein? Fins onderzoek wijst uit dat krachttraining het denkvermogen van ouderen verbetert, van zowel mannen als vrouwen. Krachttraining is natuurlijk voor iedereen, niet alleen voor senioren met een slecht geheugen. Maar hoe kun je nu het beste beginnen? We zetten de beste tips voor je op een rij.

Verschillende vormen van trainen

Je kunt op verschillende manieren invulling geven aan krachttraining. Waar het op neer komt is weerstand, of dat nu van de zwaartekracht komt, van wrijving of van trekkracht (bijvoorbeeld een elastiek). Concreet betekent dit dat je gewichten kunt tillen, maar ook andere vormen van krachttraining kunt doen: denk aan pilates en yoga (lichaamsgewicht), maar ook functionele training met objecten als elastieken, ballen, buizen en andere items (small group fitness of XCore).

Frequentie en intensiteit

Begin met twee keer per week. Houd je dit drie maanden vol, dan kun je het eventueel opvoeren naar drie keer per week. Wanneer je traint, probeer jezelf dan altijd uit te dagen. Gaat het je gemakkelijk af? Verhoog dan de intensiteit door meer herhalingen te maken, of door het gewicht te verhogen. Vraag je trainer om advies!

Begeleiding

Over trainers gesproken: zorg voor begeleiding. Dit kan in de vorm van een groepsles, maar je kunt ook trainen met een op maat gemaakt schema. Ben je lid van een sportschool? Informeer dan eens naar de mogelijkheden van fitnessbegeleiding.

 

Bron: H. Pentikäinen, K. Savonen, P. Komulainen, V. Kiviniemi, T. Paajanen, M. Kivipelto, H. Soininen, R. Rauramaa. Muscle strength and cognition in ageing men and women: The DR's EXTRA study. European Geriatric Medicine, 2017; 8 (3): 275 DOI: 10.1016/j.eurger.2017.04.004