Actief herstel: pas jij het toe?

Actief herstel

Trainen is het meest efficiënt als je voor jezelf een doel stelt. De meesten van ons hebben dat wel voor ogen en willen het liefst zo snel mogelijk resultaat.  Maar wat veel mensen vergeten, is dat je dit doel niet alleen bereikt door training, maar ook door rust. Je lichaam heeft namelijk tijd nodig om te herstellen van de trainingen. Eén van de manieren om dat toe te passen is actief herstel.

Afvoer van afvalstoffen

De meest voor de hand liggende vormen van herstel zijn slapen en niets doen. Maar je kunt je lichaam ook helpen herstellen door juist in beweging te komen. Rustige tot matig intensieve beweging verbetert de bloedsomloop. Hierdoor worden afvalstoffen sneller afgevoerd en dit ondersteunt het herstel.

Stressverlagend

Ervaar je veel stress, dan is actief herstel ook een manier om daarmee om te gaan. Stress verhoogt je cortisolniveau, wat ervoor zorgt dat je langzamer herstelt dan normaal. Intensief sporten laat je cortisol stijgen, maar rustig bewegen (in de buitenlucht) verlaagt het juist. Daarnaast kan bewegen helpen met ‘je hoofd leeg maken’.

Cardio

Bij actief herstel moet je concreet denken aan cardio(sporten) zoals wandelen, langzaam joggen, fietsen, zwemmen of rustige vormen van yoga. Houd het bij maximaal een half uur. Maak bijvoorbeeld een rustige fietstocht de dag na een lange duurloop (hardlopen), of voeg yoga toe aan je krachttrainingsschema. Ervaar je veel stress, houd het dan bij wandelen. Probeer het uit en ervaar zelf wat het voor jou kan betekenen.