Minstens 30 minuten per dag bewegen: waarom is het belangrijk?


Wanneer het lichaam weinig beweging krijgt, worden bepaalde spiergroepen onvoldoende gebruikt, waardoor hun functie afneemt. Hierbij geldt het gezegde: 'use it or lose it'. Wanneer je spiermassa onvoldoende gebruikt, zal dit afnemen en neemt de kans op blessures en pijnklachten toe. Daarom is het belangrijk om je lichaam dagelijks actief te houden.

 

Een tweede voordeel van bewegen is dat het je bloedsomloop verbetert. Onder andere verbetert het de circulatie van glucose en zuurstof door je lichaam. Je hersenen kunnen bijvoorbeeld niet zonder glucose. Wanneer je te lang zit, vermindert de toevoer van glucose naar je hersenen en kan je je minder goed concentreren. Dus loop je ergens op vast? Ben je inspiratieloos? Kom in beweging! Dan kom je vaak op de beste ideeën.

 

Heb je 's avonds moeite om in slaap te komen? Beweging is het beste slaapmiddel. Wanneer je overdag genoeg beweegt, kan het lichaam 's nachts beter tot rust komen. Je slaapt beter in én door.

Wees creatief

  • Pak elke trap die je tegenkomt.
  • Koop een goede fiets. Dat maakt het aantrekkelijker om vaker de fiets te pakken.
  • Als je thuis werkt, doe dan tussendoor het huishouden! Een uur werken, dan even stofzuigen, weer even werken en de was ophangen.

Heb je de smaak te pakken? Dan mag je natuurlijk ook meer bewegen dan 30 minuten per dag!